Bloembollen velden fotograferen

     

  • Bloembollen fotografie
  • Varen in de bollenstreek
  • Fotoworkshop bloembollen velden
  • Bloembollen velden Bollenstreek

De lente is in volle gang en de bloemenpracht in de bollenstreek wordt met de dag mooier. De afgelopen weken was ik dan ook regelmatig te vinden in de bloem bollenvelden met groepjes fotografen om al dit moois vast te leggen. Het voorjaar begon wat aarzelend en de meeste bloemen lieten dan ook extreem lang op zich wachten. Voor het eerst in 66 jaar dat het bekende bloemencorso wordt gereden in de Bollenstreek waren er te weinig bloemen om de praalwagens te versieren. Dit leverde echter wel unieke kansen op om velden vol hyacinthen en narcissen te fotograferen. Deze waren nu allemaal blijven staan, terwijl die in andere jaren gekopt worden voor het bloemencorso.

Niet voor niets is de fotoworkshop bloembollen velden fotograferen één van de populairste fotoworkshops van Iris Schaart Fotografie. De bollenvelden met hun kleuren in geometrische vlakken leveren voor fotografen een prachtig decor om de mooiste foto’s te maken. Maar hoe pak je het fotograferen van bloembollen velden nu eigenlijk aan? Uiteraard bepaal je eerst wat je precies voor beeld zou willen maken. Stel je wilt je een landschapsfoto maken en de weidsheid en het uitzicht over de bollenvelden vastleggen. Dan kies je het beste voor een klein diafragma, bijvoorbeeld F16. Door het diafragma dicht te draaien wordt de scherptediepte in de foto (dat deel wat scherp is) groot. Stel scherp op iets wat ongeveer 10 meter verwijderd is en maak je compositie. Probeer eens de horizon hoog of juist laag in beeld te brengen en niet altijd precies in het midden. Is er een mooie wolkenlucht dan kies je mogelijk voor een horizon die laag in beeld is. Is het een wat saaie lucht dan kun je door de horizon hoog te plaatsen de nadruk op de kleuren in de velden leggen. Let ook eens goed op de lijnen van al deze rijen bloembollen, hiermee kun je leuke composities maken. Het is even passen en meten, maar je beeld wordt er wel sterker door. Wil je en close-up maken van bijvoorbeeld één tulp? Dan is het zaak om je diafragma juist open te draaien, bijvoorbeeld F2.8. Door de wijdere opening in de lens creëer je meer onscherpte in je foto. Dicht op de bloem kruipen en inzoomen met je telelens zal ook de achtergrond doen vervagen. Voor de mooiste close up resultaten is een macrolens aan te bevelen.

Een veel voorkomend probleem bij landschapsfotografie is dat de lucht uitgebeten, wit wordt. Dit komt omdat je camera het dynamisch bereik, contrast tussen licht en donker, niet aan kan. Manieren om dit probleem op te lossen zijn bijvoorbeeld het gebruik van een grijsverloop filter. Je kunt ook twee opnames op statief maken. Een opname waarbij je op de licht je lichtmeting uitvoert en de andere waarop je op het landschap je lichtmeting uitvoert. Deze twee beelden kun je in de nabewerking in bijvoorbeeld Photoshop samenvoegen. Heb je geen kennis van Photoshop en geen grijsverloop filter? Dan is de enige optie om het contrast te verkleinen in je compositie. Dit kun je doen door bijvoorbeeeld geen lucht mee te fotograferen. Een nog betere optie is om allen te fotograferen als de zon laag staat, dus of ’s morgens vroeg of tegen de avond. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een bewolkte dag. Net na een regenbui zijn de bloemen op hun mooist met intensere kleuren en mooie druppels!

Geniet snel van al het moois, het is maar heel kort dat we de kans krijgen om de kleurrijke lente in de Bollenstreek vast te leggen. Wil je nog meer tips? Een fotoworkshop is leerzaam én gezellig!